Leto sme zvládli. Čo bude ďalej?

Situácia sa opäť zhoršuje

S pandémiou koronavírusu bojujeme už viac ako rok. Azda neexistuje oblasť spoločenského života, ktorá by jej vplyv nepocítila. Kým niekoho zasiahla viac, iní sa jej vyhli o čosi lepšie. Dopady krízy budeme zrejme pociťovať ešte niekoľko rokov. Neistá budúcnosť a mnoho nezodpovedaných otázok vlievajú do ľudí často neistotu, strach a nejasnú víziu, čo bude ďalej. Hotelové a reštauračné služby s napätím sledujú aktuálny vývoj. Ale bojujeme. Všetci sme na jednej lodi a dúfame, že napriek toľkým negatívam sa opäť raz dostaneme do doby spred pandémie. Niektoré štáty Európy sa k tomu pomaly približujú, no zdá sa, že Slovensko si bude musieť ešte nejaký ten čas počkať. Či to budú mesiace alebo roky, nevedno. 

sizer

Náročným obdobím si prešla aj naša spoločnosť. Dlhodobo zatvorené ubytovacie zariadenia a gastro, na čele s hotelmi, penziónmi, reštauráciami a ďalšími, nám jasne ukázali, že fungovanie v takomto období bude veľmi náročné. Aj preto sme s nedočkavosťou čakali na lepšie časy. A tie, našťastie, prišli počas letných mesiacov tohto roka. Ožil turistický ruch, ľudia začali opäť dovolenkovať, navštevovať reštaurácie či organizovať svadby a rôzne spoločenské udalosti. Táto skutočnosť ovplyvnila aj našu výrobu. Majitelia prevádzok vo veľkom zariaďovali svoje podniky a dopyt po našich produktoch neustále stúpal. Naši zamestnanci odviedli kus dobrej roboty a aspoň z časti pomáhali zachrániť výpadok vo výrobe z predošlých mesiacov. Preto môžeme ostatné obdobie hodnotiť kladne. 

 

„Dosiahli sme veľmi dobré výsledky. Dopyt po našich výrobkoch sa výrazne zvýšil. V istých momentoch sme nestíhali vyrábať, takže naši klienti museli na produkty niekoľko dní čakať. Ale mnohí to pochopili a zobrali to ako fakt,“ povedal Milan Franek, konateľ spoločnosti Horeca textil. 

 

Noví zákazníci

Pozitívnym faktom, okrem zvýšeného dopytu a stabilného predaja, je nielen vernosť našich stálych zákazníkov, ale tiež príchod nových. „Mesiac máj bol veľmi silný. Vidím za tým poučenie zákazníkov z minulého roka. Objednávali viac predovšetkým hotelový textil , obliečky, uteráky či osušky. Vrchol sme dosiahli v júni a v júli. Menší dopyt bol po reštauračnom textile, nakoľko svadby boli obmedzené a ľudia ich prekladali na neskoršie obdobie leta,“ vysvetlil ďalej konateľ. Prognózy sa naplnili a reštauračný textil zažil najväčší boom počas augusta, nakoľko bolo všade veľa svadieb.

 

„Penzióny a hotely mali viac hostí, potrebovali zvýšené množstvo bielizne. Vysvetlím to jednoducho. Ako prevádzkovateľ zariadenia potrebujete bielizeň na každú posteľ a vynásobte si to troma, keďže mnohí hostia prespia len jednu noc. Postele sa musia prezliekať po každom klientovi a keď si k tomu prirátate skutočnosť, že v práčovni nedokážu vyprať bielizeň zo dňa na deň alebo len tak na počkanie, tak bez dostatočných zásob sa jednoducho nezaobídete. Preto boli majitelia nútení viac nakupovať obliečky , uteráky a osušky a iné produkty z hotelového textilu,“ pokračoval Franek. 

 

Drahá bavlna

Nárast dopytu a nedostatok tovarov vidíme v mnohých oblastiach. Automobilkám chýbajú komponenty, sektoru informačných technológii zasa čipy do jednotlivých zariadení, nehovoriac o stavebníctve, ktoré prechádza ťažkým obdobím. Odberatelia preto často s cenami ani nekalkulujú. Podstatné pre nich je, že dokážu zabezpečiť potrebný tovar, ktorého je na trhu nedostatok. Tu sa dostávame k situácii, že cena výstupov je výrazne vyššia a zákazník si jednoducho musí za daný výrobok zaplatiť viac. Spoločnosť Horeca textil ale vychádza klientom v ústrety a ceny svojich produktov výrazne nezmenila, aj keď bez nulového navýšenia cien to jednoducho nejde.

„Enormne sa zvýšila cena bavlny, našej základnej suroviny. Aby som bol konkrétny, tak je to o sto percent, a to je obrovské číslo. Napriek tomu sme zdvihli ceny za naše produkty len minimálne,“  vysvetlil Franek, no zároveň dodal, že cena sa môže prejaviť neskôr. Niektorí producenti zo segmentu horeca boli nútení navýšiť ceny o desiatky percent už počas tohto roka. 

 

Čo bude ďalej?

Na túto otázku nevie dnes nikto odpovedať. Faktom ale je, že vrchol predaja dosiahla naša spoločnosť v letných mesiacoch. Pandemická situácia sa v súčasnosti rapídne zhoršuje a pociťujeme to aj my. Výrazne klesá dopyt a do konca roka môže byť ešte horšie. 

„Súčasný stav a platné nariadenia majú za následok pokles objednávok. Svadieb je čoraz menej, to isté platí o oslavách, kongresy v hoteloch prakticky neexistujú. Keď k tomu prirátame nízku zaočkovanosť obyvateľov a sprísňovanie opatrení našej krajiny, jednoducho musíme cítiť pokles výnosov,“ vysvetlil ďalej. Nikto nevie, aké budú obmedzenia v najbližších dňoch, týždňoch či mesiacoch. „Radi sa necháme prekvapiť, ak situácia nebude podobná tej z jesene minulého roka a tohtoročnej jari. Záležať bude aj od zimnej sezóny, či budú otvorené lyžiarske strediská a ďalšie faktory,“ pokračoval. Milan Franek si uvedomuje, že prežiť z troch-štyroch silných mesiacov celý rok je nereálne a pokles tržieb spoločnosť Horeca textil ešte pocíti. „Naša firma zatiaľ funguje v štandardnom režime. Výhodne nakupujeme a vďaka vlastnej výrobe máme situáciu stabilizovanú. Veľkým plusom je pre nás aj nákup materiálov priamo od dodávateľa a nie cez „tri ruky,“ dodal na záver. Neostáva nám teda nič iné len čakať, ako sa situácia s pandémiou bude vyvíjať. Nikto si netrúfa povedať, aký dopad môže mať na jednotlivé sféry spoločenského života. Jedno je však isté. Ak by nastal podobný lockdown, aký bol na prelome rokov, mnohé podniky už ďalšie zatváranie neprežijú. To pôjde ruka v ruke aj s našou firmou, ktorej klesnú objednávky, bude nízky dopyt a tým aj výnosy. Držme si palce a verme, že najbližšie dni a týždne spoločne zvládneme s čo najmenšími ujmami. 

 

 

share facebook Zdieľať
Ďalšie zaujímavé články
Newsletter

Nechajte nám Váš email a bud'te informo­vaný o novinkách, článkoch a zl'avách.