Čo je znakom dobrej reštaurácie?
V silnej konkurencii ide o neľahký boj
Podnikať v oblasti gastronómie nie je jednoduché. Vedeli by o tom rozprávať majitelia prevádzok, ktorí musia často vyvinúť maximálne úsilie, aby uspokojili čoraz náročnejšieho klienta. Navyše, v pamäti máme neslávne obdobie, keď gastro zariadenia bojovali s pandémiou. Pre niektoré to malo fatálne následky a ukončili svoju činnosť. Ale aj byrokracia, nárast cien energií, konkurenčný boj či nedostatok personálu sú problémy, s ktorými majitelia často zápasia. Docieliť, aby biznis fungoval, nie je jednoduché. Aby sa to ale podarilo, dôležité je získať si na svoju stranu konzumenta, teda zákazníka, ktorý sa do vašej prevádzky bude rád vracať a zanechá v nej svoj kapitál. A to si vyžaduje snahu po všetkých stránkach.
Ak by sme na ulici urobili anketu a opýtali sa ľudí, čo musia nájsť v reštaurácii, aby sa do nej opäť vrátili, bezpochyby by sme dostali odpovede typu – dobré a kvalitné jedlo, milý personál, čisté a príjemné prostredie alebo dostatočnú ponuku pokrmov. Odpovede sú logické, veď do podobných zariadení chodíme najmä kvôli jedlu a zároveň sa chceme cítiť čo najlepšie. Fungovanie prevádzky tak ovplyvňujú mnohé faktory. Musíme podotknúť, že dobrá reštaurácia nemusí byť len luxusným podnikom s ponukou exkluzívnych jedál. Niekedy stačia chutné pokrmy, milá obsluha a budete „mať plno.“
Kvalitné jedlo
Návštevník prichádza do reštaurácie najčastejšie s cieľom dobre sa najesť. Preto je nutné ponúknuť mu jedlo, ktoré ho nasýti a bude mu chutiť. Ideálne je variť pokrmy z čerstvých surovín. Dnešní podnikatelia si často tento fakt neuvedomujú a v snahe ušetriť používajú v kuchyni polotovary. Ak existuje možnosť, tak určite bude prínosom oslovenie lokálnych výrobcov s domácimi surovinami. Máloktorý klient ocení polotovar, ktorý si aj sám dokáže kúpiť v obchode. Tvorbe jedálneho lístka je nutné venovať istý čas, aby bola ponuka vyvážená a každý si z neho vybral podľa vlastnej chuti. Mal by byť pútavý a prehľadný, rovnako tak naservírované jedlo.
Ochotný personál
Aj to najlepšie jedlo stratí chuť, ak vám ho bude servírovať nevrlý personál. Úsmev na tvári, ochota poskytnúť zákazníkovi kompletný servis a ústretovosť sú základné atribúty, ktoré sú nevyhnutné, aby bol zákazník spokojný. Ak hosť po príchode čaká niekoľko minút, kým si ho niekto všimne, ide o jednu z najhorších reklám pre dané zariadenie. Ak pri prípadných požiadavkách komunikuje čašník nevrlo, neochotne alebo až odmerane, znamená to jediné. Hosť odíde sklamaný, možno nahnevaný a len sotva sa na dané miesto opäť vráti.
Čistota
Téma, ktorú nie je potrebné bližšie rozoberať. Asi sa nikto nebude cítiť dobre, ak sú na stole omrvinky, zvyšky jedál po predošlých stravníkoch či zafúľané poháre a taniere. Reštauračný obrus je jednou z výkladných skríň prevádzky a počas dňa sa na ňom vystriedajú mnohí hostia. Ak chce hoteliér alebo majiteľ reštaurácie ušetriť na nákladoch a nechce neustále obrus meniť, vhodné je zvoliť taký, ktorý má teflónovú úpravu. Vďaka nej tekutiny nevsakujú do látky, ale držia na povrchu a ľahko sa zotrú obyčajnou handričkou. Je potrebné dbať aj na čistotu okolitých priestorov, napríklad barového pultu, podlahy a v neposlednom rade toaliet či okolia exteriéru podniku. Reštaurácia je jeden komplex a dobré jedlo ešte automaticky neznamená, že klient bude odchádzať spokojný.
Hudba a výzdoba
Príjemnú atmosféru v podniku dotvára hudba. Nemala by však byť príliš hlasná, aby nerušila hostí pri jedení a rozhovore. V tomto smere sa fantázii medze nekladú, no taktiež by mala ladiť s typom prevádzky. Napríklad, v obľúbených a navštevovaných kolibách je plusom ľudová hudba, ktorá dotvára celkovú podobu podniku. Nemenej dôležité sú rôzne detaily a doplnky , výzdoba či farebnosť interiéru. Gýčové prvky nepatria na stôl a ani do celkového priestoru reštaurácie.
Interiér by mal byť príjemný, aby sa v ňom každý cítil dobre. Obľúbené farby sú najmä zelená alebo klasická biela, tmavšie majú intímnejší charakter. Odborníci sa zhodli, že menej by sa mala využívať žltá a ani príliš veľa farieb na jednom mieste nepôsobí vábne. Ide však o vec vkusu a tieto kroky odporúčame konzultovať s odborníkmi. V neposlednom rade zohráva svoju úlohu svetlo. Prednosť má prírodné, ale ak si majiteľ reštaurácie zvolí intímnejšiu atmosféru, mal by vybrať vhodné záclony a dekoračné závesy. Umelé svetlo by nemalo byť príliš prenikavé ani blikajúce, lebo by pôsobilo rušivo. Dizajnoví odborníci sa zhodujú, že svetlo je jednou z najdôležitejších prvkov vybavenia reštaurácie.
Marketing
Konkurencia v gastro službách je veľmi veľká. Ak chce podnikateľ docieliť úspech, nemal by oblasť reklamy podceňovať. Majitelia a manažéri podnikov si musia uvedomiť, že najlepšou reklamou je spokojný klient. V súčasnej dobe je vhodné prezentovať sa na sociálnych sieťach, ľudia si radi fotia jedlá a chvália sa ním aj ostatným, čiže aj ich samotná úprava je detail, na ktorý nemožno zabúdať. Nevyhnutnosťou je aktuálna prehľadná webová stránka s ponukou jedál a nápojov. Ideálne je, ak reštaurácia komunikuje so zákazníkmi aj online a prípadné pripomienky sa snaží vydiskutovať, prípadne pozitívne reaguje na pochvalu. Meradlom spokojnosti sú recenzie, ktoré dnes zohrávajú veľmi dôležitú úlohu pri rozhodovaní, či si zákazník vyberie práve vás. Investovať aj do iných foriem reklamy sa určite oplatí.
Ďalšie prvky
Dobrá reštaurácia má mnoho znakov. Či sa však rozhodnú do nej zákazníci pravidelne chodiť, závisí na mnohých faktoroch. Vyššie sme spomenuli niektoré, no existujú i ďalšie, ktoré môžu zaručiť úspech. Hostia oceňujú nielen dobré jedlo, ochotu personálu alebo čistotu prevádzky, ale aj ďalšie väčšie či menšie detaily, ako pripojenie na wifi, detský kútik, malá pozornosť, možnosť posedenia na terase a podobne.
Na trhu sú mnohé podniky a ktoré si klient vyberie, je len na ňom. Podstatné je, aby domov odchádzal spokojný po všetkých stránkach. Ak dokážete uspokojiť jeho potreby a pridáte niečo naviac, dobré meno podniku sa rýchlo rozšíri a ľudia sa doň budú radi vracať.